//OSMO Nutrition

OSMO Nutrition

Osmo Nutrition

Osmo is een hydratatiedrank ontwikkeld door voedingswetenschapper Dr Stacy Sims. Het is ontworpen om de vochtinname te optimaliseren, vermoeidheid uit te stellen, het uithoudingsvermogen te vergroten, krampen te verminderen en de cardiovasculaire efficiëntie te maximaliseren

De formule 

Osmo  zegt dat de drank dit allemaal kan doen met een formule die maaglediging bevordert. Ondanks dat die term onheilspellend klinkt, is het eigenlijk een goede zaak – het verwijst naar het vermogen van het lichaam om vloeistof van de maag naar de darmen te verplaatsen voor opname in het bloed. De vloeistof is dan beschikbaar voor gebruik bij thermoregulatie door zweten, ademhaling en circulatie. Het drankje is verkrijgbaar in oranje en zwarte bessen (we hebben beide getest) en er is ook een volledig damesassortiment dat is afgestemd op optimale prestaties tijdens de menstruatiecyclus.

Krampen verminderen

De sleutel tot de formule is dat de combinatie van glucose, sucrose en natriumcitraat van de drank de juiste concentratie heeft om de vloeistofabsorptie te versnellen doordat de drank een lagere osmolaliteit heeft (de hoeveelheid opgeloste stoffen in een oplossing) dan het bloed. Osmo zegt ook dat het natriumcitraat ook een elektrolytenbalans creëert die krampen verhindert.

Verhoudingen

Ondanks het belang van de ingrediënten in Osmo hoeft de concentratie van de drank niet exact te zijn. Dr Sims suggereert twee scoops poeder voor 500-750ml maar dit is niet per se nodig.

Volgens Osmo brengen de hoge koolhydraten van de meeste energiedrankjes ze buiten het optimale osmolaliteitsbereik, waardoor ze minder goed kunnen hydrateren en de gastro-intestinale klachten toenemen.

Wennen

Het duurt zeker een paar weken om aan Osmo te wennen, niet alleen vanwege de nogal neutrale, licht zoute smaak (die eigenlijk licht en verfrissend wordt als de tijd zich aan de smaak aanpast) maar omdat het vooral een hydratatiedrank is. Er zijn slechts 9 g koolhydraten en 35 calorieën per portie, wat betekent dat diegenen die afhankelijk zijn van de koolhydraatinname uit energiedranken, hun voedingsstrategie moeten heroverwegen en meer moeten eten om het verschil te compenseren.

Conclusie

Je moet waakzaam zijn over voedselintervallen tijdens ritten zonder dat extra koolhydraten slechts een slurp zijn, maar in de zes maanden dat we Osmo hebben getest, heeft deze aanpak geleid tot een meer geregelde maag – waardoor we meer kunnen eten, minder pieken en dalen in energieniveaus en geen problemen met uitdroging. Bij uitbreiding werd vermoeidheid op afstand gehouden – waardoor we comfortabeler konden blijven rijden.

2018-08-16T12:49:34+00:00

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.